Opdracht 11: Stripanalyse
28-03-2015 14:52Isabelle en het monster - Jaqcues Tardi
Titel gekozen strip |
Isabelle en het monster |
|
Naam van de reeks |
De fantastische avonturen van Isabelle Avondrood |
|
Nummer in de reeks |
1 |
|
Tekenaar |
Jacques Tardi |
|
Ander werk van deze tekenaar |
Het ware verhaal van de onbekende soldaat, Polonius, de ijsdemon, Loopgravenoorlog 1914-1918. |
|
Scenarist |
Jacques Tardi |
|
Ander werk van deze scenarist |
Scenarist = schrijver |
|
Uitgeverij |
Casterman |
|
Jaar van uitgave |
1976 |
|
Aantal pagina’s |
48 |
|
Kaft |
hardcover |
|
Kleur of zwart-wit |
kleur |
|
Genre |
detective |
|
|
Realistische stijl. De kleuren zijn grauw en donker met af en toe een felle rode kleur voor bloed. Veel echte plaatsen worden gebruikt, er wordt aandacht besteed aan de architectuur, het straatbeeld, het uiterlijk van de personages. Dit alles creëert een authentieke sfeer. Een succesvolle representatie van Frankrijk in 1911. |
|
Thematiek |
Op een nacht in de Jardin des Plantes komt een 136 miljoen jaar-oud Pterodactylus-ei uit. Het monster moet gevangen worden en men zoekt uit hoe het ei is kunnen uitkomen. |
|
Belangrijkste personages |
|
|
Vertelde tijd |
Van 4 november tot 4 december |
|
Historische tijd |
1911 |
|
Belangrijkste locatie(s) waar het verhaal zich afspeelt |
Het Natuurhistorisch Museum in de Jardin de Plants, waar het ei uitkomt en het eindgevecht plaatsvindt. Lyon, waaruit Philippe het monster onder controle probeert te houden. De straten van Parijs, waar het monster vele slachtoffers maakt en Isabelle achtervolgt wordt in een taxi
|
|
Leeftijd doelpubliek |
16+ |
1 Vat de plot kort samen
Op een nacht in de Jardin des Plantes komt een 136 miljoen jaar-oud Pterodactylus-ei uit. Het voorval wordt als wetenschappelijk onmogelijk gezien en er wordt dus weinig aandacht aan besteed. De berichtgevingen van aanvallen van het monster blijven in kranten verschijnen. Pas een week na het eerste voorval neemt de President de pterodactylus-affaire serieus en geeft de zaak aan Georges. De zaak komt uiteindelijk terecht bij inspecteur Kornoejle. Isabelle Avondrood komt aan in Parijs, maar de pterodactylus-affaire laat haar volledig koud. Ze is bezig met haar eigen zaken. Nadat ze geconfronteerd wordt met haar echte naam door Zborowsky moet ze zich wel bezig houden met de pterodactylus-affaire. Op een nacht wordt het monster neergeschoten en sterft ook Gortworst. Hij had het ei laten uitkomen en kon door middel van bovennatuurlijke krachten het monster controleren. De pterodactylus en Gortworst waren één. De volgende dag verschijnt er opnieuw een pterodactylus. Deze is echter een machine van de vader van Esther Miltziek. Isabelle wint samen met de hulp van Joseph het eindgevecht in het museum en kan ontsnappen nog voor de politie binnenvalt.
2 Analyseer de beeldcompositie grondig
a. Medium long shot. Zborowsky staat op de achtergrond van kop tot teen te zien. Op de achtergrond staan flessen drank en een uitzicht naar buiten.
b. medium close up met breathing space. Isabelle wordt vanaf de borst weergeven. Ze staat links in de kader.
c. close up met breathing space. Zborowsky staat alleen met zijn hoofd in het kader. Hij staat uiterst links.
d. close-up met breathing space. Alleen het hoofd kom in beeld. Isabelle staat uiterst rechtsonder.
e. close-up met breathing space. Zborowsky's hoofd komt in beeld. Hij staat uiterst rechts. Op de achtergrond hangt de telefoon die hij gebruikt.
f. medium close-up met breathing space. Isabelle wordt vanaf de schouder weergeven. Ze staat uiterst links.
g. extreme close-up. Er wordt ingezoomd op de rinklelende telefoon.
h. close-up. Het hoofd vult het hele scherm.
i. medium long shot. Op de achtergrond staan nog flessen dank en het raam van het café.
j. close up op ooghoogte.
k. medium long shit met breathing space, over-the-shouldershot. Zborowky staat uiters linksonder. de rest van het scherm is gevuld met tekst. De tekening is bijna overbodig.
l. long shot. Er zijn geen personages in deze scène. alleen een shot van een lege straat met een brandende straatlantaarn. Dit benadrukt de verlaten, koude sfeer.
3 Analyseer de closure op deze pagina
Isabelle heeft de hoorn vast in het ene plaatje (f) en in het andere plaatje (g) ligt de hoorn terug op de haak. Dit gebeurt nogmaals wanneer de telefoon gaat in het ene plaatje (g) en in het andere plaatje (h) heeft ze de telefoon weer vast. De lezer kan makkelijk de actie tussen de twee plaatjes bedenken. Namelijk dat Isabelle de hoorn van de haak haalt of er terug in legt = opeenvolging van verschillende acties.
Op het einde van de scène is er een afspraak gemaakt tussen Isabelle en Zborowsky. In het laatste plaatje zijn we al bij die afspraak. De tijd is aanzienlijk veranderd en wij gaan van de ene scene (locatie) naar de andere.
4 Analyseer de woord-beeldverhouding op deze pagina
Tekst > beeld. Zeker op de laatste strook (k). De tekening kan zelfs weggelaten worden. Dit zal niets aan de ervaring veranderen.
In het eerste plaatje is tekst
Tekst=beeld bij de scene in de nacht (l). duospectieve combinatie. We weten dat het nacht is en dat er een afspraak staat gepland tussen Isabelle en Zboroswky om 23:30 uur, toch krijgen we een tijdsindicatie bij het plaatje. De brandende lantaarn in een verder verlaten buurt helpt ook om een sfeer op te wekken.
5 Beschrijf hoe de personages eruitzien, hoe ze in beeld worden gebracht, hun karakter, hun achtergrond
Antoine Zborowsky: Hij komt over als een onzeker man. Hij ontmoet Isabelle Avondrood (die zich voordoet als Esther Miltziek) voor het eerst in de trein naar Parijs. Hij wordt verliefd op Isabelle en droomt over haar. Zelfs in zijn dromen kan hij Isabelle niet krijgen. Hij wordt neergezet als een onhandige man met weinig zelfvertrouwen. Op een avond confronteert hij Isabelle met haar echte naam en het personage verandert compleet. Hij verteld haar dat Albert één van zijn handlangers was en dat ze Esther hebben meegenomen. Hij bekent dat hij Isabelle in de krokodillenvijver had geduwd. Nu lijkt het alsof Zborowky alles heeft gepland en dat hij een zelfzekere schurk is. Niets is minder waar. In de volgende scene (de afspraak om 23:30 uur) gedraagt hij zich weer als een sukkel en is nog steeds smoorverliefd op Isabelle. Die hij opeens weer als Esther aanspreekt. Na deze scene verdwijnt Zborowsky uit het verhaal. De keuze voor de plotse karakterverandering van Zborowsky is verwarrend en past niet echt in het verloop van het verhaal. Zeker als een aantal pagina's verder het personage terug is als vroeger zonder enige verklaring.
Isabelle Avondrood: tot nu toe weten we zeer weinig van dit hoofdpersonage. Ze zat samen met Zborowsky in de trein naar Parijs. Albert en Joseph zijn haar twee handlangers. We kunnen alleen maar gokken waarom ze deze bij zich heeft. We weten niet vanwaar ze komt en wat haar plannen zijn. We weten wel dat ze Esther miltziek gevangen houdt. De vader van Esther is met een uitvinding bezig. Als deze klaar is wil Isabelle die even lenen. Isabelle heeft Esther verdoofd met chloroform in de trein en bedreigt Esther in haar vaders huis met een geweer. Isabelle is een gevaarlijke vrouw, maar met de juiste bedoelingen. Ze is in staat zeer ver te gaan. Ze dreigt zelfs met moord als ze niet krijgt wat ze wil, maar ze zal niet moorden omdat ze zo zelfzeker is van zichzelf. Ze is een stil en mysterieus type. Als Esther vraagt wie ze is, antwoord ze koud “Mijn naam zal je gauw genoeg weten, of ik nu zal slagen of niet”. Toch is ze geen moordmachine en is ze kwetsbaar. Ze gaat undercover als Miltziek naar de Jardin des Plantes. Daar wordt ze in de krokodillenvijver geduwd en is op dat moment hulpeloos. Strootbodem helpt haar uit de vijver. Zonder hulp had ze geen schijn van kans.
6 Beschrijf de belangrijkste motieven
Isabelle wil de uitvinding van de vader van Esther Miltziek gebruiken en haar identiteit geheim houden. Dit is het belangrijkste voor Isabelle. Daarom gaat ze ook in op het voorstel van Zborowsky om naar de Jardin des Plantes te gaan.
Zborowsky wil het monster op foto vastleggen, maar eigenlijk is hij smoorverliefd en wil hij het hart van Isabelle veroveren.
7 Omschrijf de sfeer, look of stijl. Welke extra betekenis voegt die toe?
Het verhaal speelt zich af in Frankrijk (Parijs, Lyon, Meudon, Nantes, Dijon) in de beginperiode van de 20ste eeuw. Bijna alle mannen hebben een (fijne) snor of een baard. Ze dragen brillen, monocles, hoeden en de overheersende kledingstijl is een driedelig kostuum. Telkens als het monster een slachtoffer heeft gemaakt wordt dit weergeven door krantenartikel. Er wordt gebruik gemaakt van echte plaatsen in de strip. Het Elysée, Jardin des Plantes, Prison de la santé. Dit alles geeft het verhaal een echte en authentieke sfeer. Onderwerpen zoals religie en de doodstraf komen kort aan bod in het verhaal, maar geven echter geen boodschap of diepere betekenis mee.
8 Wat valt je op aan de taal van de personages of in de tekstkaders?
Er komen uiteraard veel Franse woorden en namen aanbod die iets minder vlot lezen en soms zelf belachelijk klinken (Gortworst, Strootbodem). In de krantenartikelen wordt er moeilijkere taal gebruikt: scherpzinnig, tot klaarheid brengen, antediluviaans monster, hedenmorgen. De President gebruikt politieke termen zoals oppositie, anarchisten en royalisten.