Opdracht 9-10: Alternatieve verwerkingsopdrachten bij 2 romans

28-03-2015 14:30

Het goddelijke monster - Tom Lanoye

Samenvatting

Het goddelijke monster gaat over de ondergang van een machtige Vlaamse familie waarin het ondernemen en politiek voeren de hoofdactiviteit zijn. Het verhaal start met een jachtongeluk in de Ardennese bossen waarbij Katrien Deschryver haar man vermoordt omdat ze dacht dat het een everzwijn was. Wanneer Katrien wordt opgepakt voor moord met voorbedachten rade gaat de bal aan het rollen. Toch lost ze geen woord. Dit brengt haar familie in een neerwaartse spiraal. Pas op de begrafenis van haar man schreeuwt ze het uit dat ze schuldig is en dat ze er van heeft van genoten.

 

Verwerkingsopdracht F2

Maak van het verhaal een krantenbericht (15 regels). Verzorg de lay-out. Voeg zeker een foto toe. Let op de stijl.

 

Evaluatie

Het is helemaal niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt. Je moet een schrijfstijl te hanteren dat je niet vaak gebruikt. Je hebt de neiging om een samenvatting te schrijven in plaats van een krantenartikel. Je moet als lezer zelf kiezen welk stuk je wil rapporteren. Je zal veel moeten weg laten en alleen de kern van de zaak moet behouden worden.

Leerlingen maken kennis met het schrijven van krantenartikelen. Het vraagt een groot inzicht in het boek wat ze gelezen hebben. Ze moeten er echt mee kunnen spelen. Ze kunnen letterlijke quotaties uit het boek nemen of zich inleven in de personages. Er bestaan genoeg websites waar je een tekst kan omtoveren in een krantenartikel. Dit zijn zeer dankbare tools.

 

 

A Clockwork Orange - Anthony Burgess

Samenvatting

Het verhaal speelt zich af in een dystopische toekomst en volgt de carrière van de vijftienjarige Alex. Samen met zijn droekies gaat hij er ’s avonds regelmatig op uit voor een nachtje ultraviolence. Alex wordt verraadden door zijn droekies en naar de gevangenis gestuurd. Later wordt hij door de overheid naar een rehabilitatiecentrum overgebracht waar hij de kans krijgt om te “genezen”. Hij wordt geconditioneerd tegen geweld en per ongeluk tegen klassieke muziek. Alex valt langzaam maar zeker terug in zijn oude patroon, maar beleeft geen plezier meer aan wrede activiteiten. Hij vergeeft de overheid voor wat ze hem hebben aangedaan en denkt eraan een gezin te stichten.

 

Verwerkingsopdracht B6

Vergelijk het verhaal grondig met zijn verfilming, verstripping of toneelbewerking. (20 regels)

A Clockwork Orange - Anthony Burgess
Boek uit 1962
A Clockwork Orange - Stanley Kubrick
Verfilming uit 1971


 
Alex is 15 jaar oud Alex is ongeveer 18 jaar oud
Alex' favoriete wapen is zijn britva,
een soort scheermes
Hij heeft een mes in zijn wandelstok
De titel “A clockwork orange” was te lezen op het manuscript van F. Alexander Er worden geen hints gegeven naar de titel
Alex drogeert en verkracht twee 10-jarigen meisjes Hij nodigt twee vrouwen uit om met hem seks te hebben. Hier komt geen geweld of drugs bij kijken.
F. Alexander herkent Alex door de referenties die hij maakt (over een telefoon die zijn vrouw vroeger niet had) F. Alexander herkent Alex wanneer hij “Singing in the rain” aan het zingen is in bad. Deze scène werd geïmproviseerd tijdens het filmen.
Alex heeft geen huisdier Alex heeft een slang als huisdier. Hij verstopt deze onder zijn bed.
Alex is geconditioneerd tegen alle klassieke muziek Alex wordt alleen geconditioneerd tegen de 9de symfonie van Beethoven.
Alex kreeg de behandeling nadat hij een moord pleegde in de gevangenis (hij kreeg er in ieder geval de schuld van). Hij werd gekozen door een vertegenwoordiger van de overheid nadat hij zijn speech onderbrak in de gevangenis.
Wanneer de groep probeert te ontsnappen uit het huis van de “katvrouw” wordt Alex verraadden door zijn droekies. Dim slaagt hem met een ketting in zijn gezicht. Dim slaagt hem met een melkfles op zijn achterhoofd
Alex en zijn droekies vallen ’s avonds een bibliothecaris aan op straat. Later als Alex “genezen” terugkeert uit het gesticht wordt hij herkent in de bibliotheek door de man en wordt hij in elkaar geslagen door hem en een groep ouderen. Het personage wordt vervangen door een zwerver. Alex wordt in elkaar geslagen door een groep zwervers op straat
Alex ondergaat het Ludovic experiment helemaal alleen Er is een dokter aanwezig die Alex voortdurend oogdruppels geeft

Het laatste hoofdstuk van het boek wordt niet verfilmd. Het houdt in dat Alex genoeg krijgt van al het geweld en een gezin start. Dit komt omdat de Amerikaanse uitgever van het boek er op stond dat het laatse hoofdstuk niet zou worden uitgebracht. Stanley Kubrick beweerd dat hij nooit het volledige boek had gelezen tot hij bijna klaar was met het scenario. Hij had ook geen intenties om het laatste hoofdstuk te gebruiken. Kubrick vindt het laatste hoofdstuk te optimistisch en onrealistisch. 

 

Evaluatie

Zelf vond ik dit een aangename verwerkingsopdracht. Het is een uitdaging om zoveel mogelijk verschillen te vinden. Je gaat beide werken op een andere manier benaderen. Je let meer op details, de omgeving waar de personages zich bevinden, de manier hoe de personages met elkaar omgaan, … Het is altijd leuk om te zien hoe personages tot leven komen in een verfilming.

Leerlingen vinden voor zichzelf uit dat verfilmingen of andere adaptaties nooit exact hetzelfde zullen zijn als het boek. Leerlingen gaan opzoek naar de verhaalelementen die zijn weggelaten of net zijn toegevoegd. Je kan er ook hun mening over laten geven. (Wat zou jij veranderd hebben? Wat zou je anders hebben gedaan?) Ze ontdekken de verhaallijn en leren er mee spelen op meerdere lagen.